Święty Augustyn, biskup i doktor Kościoła
28 sierpnia
Augustyn urodził się 13 listopada 354 r. w Tagaście (obok Suk Ahras w
Algierii), w rodzinie urzędnika państwowego Patrycjusza. Matka
Augustyna, św. Monika, pochodziła z rodziny o tradycji chrześcijańskiej i
bardzo pragnęła, by jej syn przyjął chrzest. Pragnienie to spełniło się
jednak dopiero po 33 latach. Na rozwoju Augustyna niewątpliwie zaciążył
fakt, że ojciec i matka różnili się co do wiary i przekonań odnośnie do
spraw decydujących o losach człowieka. Przez to Augustyn przez wiele
lat pozostawał rozdarty między wpływem matki i ojca.
Augustyn był najstarszy z rodzeństwa, po nim urodził się Nawigiusz. Nawrócił się on w tym samym czasie, co Augustyn, był też przy śmierci matki. Nawigiusz ożenił się i miał kilka córek, z których wszystkie poświęciły się Panu Bogu na służbę w jednym z klasztorów. Jedna z sióstr Augustyna wyszła za mąż, a po śmierci męża wstąpiła do klasztoru w Hipponie, gdzie została przełożoną. Gdy w roku 424 zmarła, Augustyn napisał dla tego klasztoru regułę. Na niektórych manuskryptach Augustyn podpisuje się jako Aureliusz. Był to zapewne jego przydomek, chociaż nie wiadomo, kiedy go sobie nadał.
W wieku 16 lat musiał przerwać naukę z powodu braku pieniędzy, chociaż
miał wielkie zdolności. Nauka szła mu łatwo; imponował kolegom niezwykłą
pamięcią. Jednak pierwsze lata nauki Augustyn wspomina w swojej
autobiografii - Wyznaniach - z niesmakiem. Miał bowiem
nauczyciela, bijącego swoich uczniów bez miłosierdzia za najmniejsze
przewinienia. Nie lubił matematyki, ale za to rozkoszował się w
literaturze łacińskiej. Jego ulubionym autorem był Wergiliusz.
Jako młodzieniec Augustyn żył swobodnie. Lubił zabawy, dobre jadło i picie. Chętnie uczęszczał do teatru, miał ciągoty do psot chłopięcych. Trudny okres dojrzewania, dużo wolnego czasu i pogańskie zwyczaje sprawiły, że po pierwszych studiach w Tagaście (do roku 366) i w Madurze (366-370) udał się na dalsze kształcenie do Kartaginy, metropolii Afryki Północnej, i tam związał się z kobietą. Z tego związku po pewnym czasie urodził się syn Adeodatus (z łac. "dany od Boga"). Augustyn żył z tą dziewczyną przez 15 lat. Igrzyska, cyrk, walki gladiatorów, teatr - to był jego ulubiony żywioł.
Pod wpływem lektury klasyków rzymskich Augustyn wpadł w sceptycyzm
racjonalistyczny. Zaczął szukać prawdy. Biblia wydawała mu się
prostacka, bo jej łacińskie tłumaczenia były wówczas nie zawsze udane.
Za problemami filozoficznymi poszły i wątpliwości religijne. W tym
czasie wstąpił do sekty manichejskiej, do której wciągnął go tamtejszy
biskup, imponując mu wymową i oczytaniem.
W 374 roku Augustyn powrócił do Tagasty, gdzie otworzył własną szkołę gramatyki. Po dwóch latach zamknął ją jednak i udał się do Kartaginy, gdzie otworzył szkołę retoryki (376). Miał wtedy 22 lata. Po 7 latach udał się do Rzymu, gdzie także założył swoją szkołę (383). Tu dowiedział się, że w Mediolanie poszukują retora. Natychmiast tam się zgłosił (384). Mediolan był wówczas stolicą cesarstwa zachodnio-rzymskiego - pierwszym miastem Europy po Konstantynopolu. Oprócz prowadzenia szkoły Augustyn miał obowiązek wygłaszania mów podczas uroczystości państwowych w Mediolanie. Augustyn miał już 30 lat.
W Mediolanie zetknął się ze św. Ambrożym, który był wówczas biskupem tego miasta. Augustyn zaczął słuchać jego kazań. Wielki biskup zaimponował mu wymową i głębią przekazywanej treści.
Niedługo potem przyszło uderzenie łaski Bożej (386). Pewnego dnia Augustyn wziął do ręki Listy św. Pawła Apostoła. Przypadkowo otworzył fragment Listu do Rzymian: "Żyjmy przyzwoicie jak w jasny dzień: nie w hulankach i pijatykach, nie w rozpuście i w wyuzdaniu, nie w kłótni i zazdrości. Ale przyobleczcie się w Pana Jezusa Chrystusa, i nie troszczcie się zbytnio o ciało, dogadzając żądzom" (Rz 13, 13-14).
Jak pisze w swoich Wyznaniach, Augustyn poczuł nagle jakby
strumień silnego światła w ciemnej nocy swojej duszy. Zrozumiał sens
swojego życia, poczuł żal z powodu zmarnowanej przeszłości. Dotrwał jako
nauczyciel retoryki do wakacji, następnie udał się w pobliże Mediolanu,
do wioski Cassiciaco, i tam u przyjaciela Werekundusa spędzał czas na
modlitwie i na rozmowach na tematy ewangeliczne. Rozczytywał się
równocześnie w Piśmie świętym.
Na początku Wielkiego Postu zgłosił się
do św. Ambrożego jako katechumen i w Wielką Sobotę w nocy z 24 na 25
kwietnia 387 r. z rąk Ambrożego przyjął chrzest. Miał wówczas 33 lata.
Wraz z nim przyjęli chrzest jego syn, Adeodatus, i przyjaciel, Alipiusz.
Augustyn postanowił powrócić do Afryki, by nawracać współziomków i
pozyskiwać ich dla Chrystusa. Tuż przed opuszczeniem Italii umarła w
Ostii jego matka, św. Monika; wkrótce po dotarciu do Afryki zmarł także
jego syn. Po przybyciu do Tagasty Augustyn rozdał swoją majętność
pomiędzy ubogich i z przyjaciółmi - św. Alipiuszem i Ewodiuszem -
zamieszkali razem, oddając się modlitwie, dyskusji na tematy religijne i
studiom Pisma świętego.
W 391 r. Augustyn wraz z przyjaciółmi udał się do Hippony, gdzie
postanowił założyć klasztor i tam spędzić resztę swego życia. Niebawem
dał się poznać wszystkim jako człowiek bardzo pobożny. Dlatego, gdy
biskup Waleriusz zwrócił się pewnego dnia do ludu, by mu wskazano
kandydata na kapłana, gdyż potrzebował jego pomocy, wszyscy w katedrze
zwrócili się do Augustyna, wołając: "Augustyn kapłanem!" Ten, zalany
łzami, przyjął propozycję biskupa i ludu. Po przyjęciu święceń nie
zmienił jednak trybu życia, ale nadal prowadził życie wspólne w
klasztorze. Zaczął nawet przyjmować nowych kandydatów. W ten sposób
powstało jakby seminarium, z którego wyszło wielu biskupów afrykańskich:
św. Alipiusz, biskup Tagasty, bezpośredni przyjaciel Augustyna;
Profuturus, biskup Syrty; Ewodiusz, biskup Uzalis, przyjaciel Augustyna;
Sewer, biskup Milewy; Urban, biskup Sicea; Peregrinus, biskup Thehac, i
Bonifacy. Biskup Waleriusz konsekrował wkrótce Augustyna na swojego
sufragana w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego 394 r. ku ogromnej
radości ludu.
W dwa lata potem przeniósł się do wieczności (396) i
Augustyn został jego następcą, biskupem Hippony.
Nadal prowadził życie wspólne, w którym formował przyszłych biskupów i kapłanów. Po długich latach doświadczenia ułożył dla nich regułę, która w przyszłości miała się stać podstawą dla wielu rodzin zakonnych (m.in. augustianów, kanoników regularnych, dominikanów i paulinów). Dużo czasu zajmowała mu korespondencja. Nie traktował jej jednak jedynie jako rodzaj kontaktu towarzyskiego, ale wykorzystywał ją jako okazję do apostolstwa. Korespondował m.in. ze św. Janem Jerozolimskim, ze św. Paulinem z Noli, św. Hieronimem, św. Prosperem i ze św. Hilarym z Arles.
Augustyn wypowiedział nieubłaganą walkę błędom, jakie za jego czasów
nękały Kościół: manicheizmowi (396-400), donatystom (400-411) i
pelagianom (411-430). Prowadził dysputy z manichejczykami, których znał
osobiście, bo był z nimi przez szereg lat ideowo związany. Nie spoczął,
aż tę herezję wyplenił. W owym czasie w Afryce najsilniejsi byli
donatyści. W 330 r. mieli w swoich rękach aż 270 stolic biskupich.
Potępieni na synodach w Arles (313) i w Mediolanie (316), zagnieździli
się silnie w północnej Afryce. Jako rygoryści nie pozwalali przyjmować
do społeczności kościelnej tych, którzy w czasie prześladowań wyparli
się wiary, a teraz chcieli do niej powrócić - zwanych lapsi.
Donatyści żądali dla kapłanów i wiernych, łamiących prawo, najsurowszych
kar. Posuwali się często do gwałtów.
Augustyn zwalczał ich pismem i
żywym słowem. Był jednak zdania, że tych biskupów i kapłanów, którzy do
jedności kościelnej powrócą, należy zostawić na ich urzędach. Tym
pozyskał sobie donatystów. Na synodach w Kartaginie w 401 i 411 roku
herezja została zwyciężona.
W tym samym czasie przybył do Afryki Pelagiusz i Celestiusz. Głosili, że grzech Adama i Ewy zaszkodził tylko pierwszym rodzicom, a nie całemu rodzajowi ludzkiemu, że dzieci rodzą się w stanie łaski i nie jest konieczny chrzest, a łaska uświęcająca nie jest do zbawienia konieczna. Ta herezja była dla Augustyna okazją do tego, aby jako pierwszy z Ojców mógł gruntownie wyjaśnić teologiczny problem łaski uświęcającej i uczynkowej oraz problem zbawienia.
W tym samym czasie przybył do Afryki Pelagiusz i Celestiusz. Głosili, że grzech Adama i Ewy zaszkodził tylko pierwszym rodzicom, a nie całemu rodzajowi ludzkiemu, że dzieci rodzą się w stanie łaski i nie jest konieczny chrzest, a łaska uświęcająca nie jest do zbawienia konieczna. Ta herezja była dla Augustyna okazją do tego, aby jako pierwszy z Ojców mógł gruntownie wyjaśnić teologiczny problem łaski uświęcającej i uczynkowej oraz problem zbawienia.
Pod koniec swego życia Augustyn przeżył tragedię. Namiestnik rzymski
zaprosił do północnej Afryki Wandalów dla obrony przeciwko szczepom
dzikich mieszkańców Sahary. Kiedy spostrzegł, że Wandalowie są nie mniej
od tamtych barbarzyńscy, wypowiedział im wojnę. Było jednak za późno.
Po odniesionym zwycięstwie, Wandalowie zaczęli zajmować miasto po
mieście. Hippona broniła się bohatersko przez trzy miesiące, aż wrogom
udało się zrobić wyłom w murze i spowodować pożar miasta. Augustyn wtedy
już nie żył. Zmarł w czasie oblężenia 28 sierpnia 430 r. Wandalowie
siłą zaprowadzili arianizm. Polała się obficie krew męczeńska. W 150 lat
potem Afryka padła pod hordami Arabów.
Ciało Augustyna złożono w katedrze w Hipponie. Potem jednak w obawie
przed profanacją Wandalów przeniesiono je do Sardynii, aż wreszcie król
Longobardów, Luitprand (+ 744), przeniósł je do Pawii, gdzie po dzień
dzisiejszy opiekę nad relikwiami roztaczają synowie duchowi wielkiego
biskupa, augustianie.
Po Augustynie pozostało kilkadziesiąt tomów jego pism. Do najcenniejszych z nich należą: Wyznania (386-387), O katechizacji ludzi prostych (395), O wierze i symbolu wiary (396) i O państwie Bożym ksiąg 22
(413-427). Zachowały się jego 363 kazania i 217 listów. Słusznie więc
zdobył sobie tytuł największego teologa chrześcijańskiej starożytności.
Jest jednym z czterech wielkich doktorów Kościoła Zachodniego. Patron
augustianów, kanoników regularnych, magdalenek, Kartaginy; drukarzy,
wydawców, teologów.
W ikonografii św. Augustyn przedstawiany jest w stroju biskupim, czasami jako zakonnik. Jego atrybutami są: anioł mówiący mu do ucha, dziecko nad brzegiem morza przelewające wodę do dołka, księga, pastorał, serce w dłoni, serce przeszyte dwiema strzałami, uczeń lub grupa uczniów.
W ikonografii św. Augustyn przedstawiany jest w stroju biskupim, czasami jako zakonnik. Jego atrybutami są: anioł mówiący mu do ucha, dziecko nad brzegiem morza przelewające wodę do dołka, księga, pastorał, serce w dłoni, serce przeszyte dwiema strzałami, uczeń lub grupa uczniów.
source:Brewiarz
rekomendacja zakupu: Wyznania w.2022 Augustyn
Social Plugin